Susu merudum ketika haid

Menyusukan anak adalah salah satu cara supaya kita dapat menjarakkan kehamilan. Tetapi apabila haid yang pertama kembali selepas anda melahirkan anak, semestinya ia adalah sebagai tanda amaran buat anda kan. Amaran bahawa hormon di dalam badan anda sudah kembali kepada normal dan ia juga sebagai tanda anda sudah boleh PREGNANT semula! 

Haaa..jaga-jaga ye kawan-kawan...Jangan yang tengah merancang nak anak 2 tahun lagi, tup-tup termengandung pulak bulan berikutnya..hehe..Bagi sesetengah ibu yang menyusukan anak, memang keadaan semasa period ni adalah keadaan yang agak menakutkan bagi ibu-ibu. Kenapa ya?

Ada segelintir ibu-ibu yang akan mengalami kemerosotan semasa penghasilan susu ibu di waktu period. Situasi ini juga saya turut alami sejak hari pertama saya datang period selepas bersalin. Walaupun anak saya masih menyusu susu ibu sepenuhnya, tetapi pada bulan ke-7,  period pun mula datang. Saya memang sedar susu mulai berkurang hinggakan anak saya tidak puas semasa menyusu. 

Apa yang terjadi sebenarnya?

Semasa period, darah yang keluar dari badan kita akan semakin berkurang. Dengan berkurangnya darah, maka berkuranglah juga kalsium di dalam badan kita yang sebelum ini kita dapat dari pemakanan kita. Ingat ye ibu-ibu..Kalsium tidak dihasilkan dengan sendirinya di dalam tubuh badan kita. Kita yang harus mencari dan membekalkan tubuh badan kita dengan kalsium yang secukupnya. Seiring dengan kadar penyusuan untuk anak anda dan juga penggunaan kalsium yang turut sama penting untuk kekuatan tulang.

Kalsium juga merupakan komponen terbesar yang terkandung di dalam susu ibu. Jadi, disebabkan kalsium semakin berkurang kerana banyak darah yang keluar, maka kalsium yang sedia ada juga semakin berkurang bagi penghasilan susu ibu. Sebab itulah ibu-ibu akan perasan susu sedikit merudum ketika period.

Tapi ibu-ibu jangan risau. Apa yang penting, ibu perlulah dapatkan semula kalsium yang secukupnya bagi menggantikan semula kalsium yang telah hilang. Ini juga bagi melancarkan semula penghasilan susu ibu. Di sinilah pentingnya penjagaan pemakanan ibu-ibu demi melancarkan proses penyusuan buat si kecil. Pengambilan kalsium dari susu juga seharusnya tidak boleh dipandang remeh. Ibu yang menyusukan anak disarankan untuk mendapatkan bekalan kalsium sekurang-kurangnya 1000-1500 mg sehari. Boleh anda bayangkan bagaimana nak dapatkan 1000mg kalsium sehari? Segelas susu saja sehari belum tentu membekalkan 1000mg kalsium kan?

Jika anda mengalami masalah untuk minum susu, jangan risau. Anda boleh cuba dapatkannya dengan cara yang paling mudah. Iaitu dengan suplemen kalsium. Sejak saya mengamalkan pengambilan suplemen kalsium setiap malam sebelum tidur, saya tidak lagi mengalami masalah susu merudum yang amat teruk sekali semasa period. Memang saya dah tak risau lagi. Proses penyusuan saya berjalan dengan lancar sekali.

Suplemen kalsium pilihan saya pula adalah bukan sebarangan suplemen. Tapi ianya adalah Ostematrix dari Shaklee. Yang bestnya, kalsium ini diperkayakan lagi dengan Magnesium dan Vitamin D yang akan memudahkan lagi penyerapan kalsium dalam tubuh kita.Tak semua suplemen Kalsium turut mengandungi Magnesium Jadi, pilihlah OSTEMATRIX untuk melengkapkan lagi kalsium anda! Ostematrix sememangnya yang terhebat bagi saya!


Anda juga mengalami masalah yang sama? Boleh hubungi saya untuk dapatkan Ostematrix ini pada harga berpatutan.

Hubungi

Call/sms/whatsapp : 012-3860720 (Ku)
FB :Nutri Hijau Shoppe
Email : khshaklee@gmail.com

Comments

Popular Posts