Keperluan Protein dalam diet

Protein hakikatnya boleh didapati dalam makanan harian kita seperti ikan, ayam, daging, kekacang dan banyak lagi. Namun protein ini mudah musnak apabila berada dalam suhu masakan yang tinggi. Apabila ini berlaku, tubuh kita akan menyerap saki baki protein yang ada dan selebihnya badan kita menyerap minyak hasil masakan seperti ikan goreng, ayam goreng atau makanan lain yang bergoreng.

Badan kita terdiri daripada sel. Dari sel membentuk tisu. Dari tisu membentuk sistem. Protein merupakan makanan kepada sel. Jika sel mendapat cukup protein ditambah dengan protein yang bagus, sel yang sihat akan mudah terbentuk demi menggantikan sel yang lama dan mati. 





Adakah protein penting?

Badan kita memerlukan protein untuk membesar. Ia adalah asas kepada kehidupan sel-sel dan organ. Ia umpamanya seperti blok-blok bangunan (badan). Struktur asas badan manusia adalah sel. Segala penyakit pada zaman moden ini disebabkan oleh pengumpulan sel-sel yang lemah dan kurang sihat. Keperluan protein yang mencukupi dikatakan kunci kesihatan yang optimum. Protein diperlukan untuk menghasilkan homon, enzim, antibodi dan neutrotransmitter. 

25% daripada badan kita berasal atau diperbuat daripada protein. Kuku, rambut, kulit, dan otot adalah protein. Malah Dr. Bruce Miller dalam bukunya mmengatakan kita adalah protein. 

Asal usul perkataan Protein?

Berasal dari perkataan Greek -PROTOS. Ia bermaksud 'the first' dan badan kita terdiri daripada 

1) 66% Air
2) 25% Protein
3) 8% Lemak
4) 1% Gabungan mineral dan vitamin 100%.


Risiko kekurangan protein (secara umum)

1)   Anemia (kurang darah atau kurang oksigen dalam darah)
2)   Penyakit buah pinggang
3)   Penyakit hati
4)   Kolesterol tinggi
5)   Tekanan darah rendah
6)   Kandungan gula darah rendah
7)   Fungsi saraf tak stabil
8)   Ulser perut dan usus
9)   Luka lambat sembuh
10) Pengaliran darah tidak lancar
11) Penglihatan kurang baik
12) Badan menggeletar
13) Letih lesu
14) Lemah
15) Kandungan air tinggi dalam tisu badan
16) Terencat akal
17) Ketahan badan rendah terhadap jangkitan

Tahukah anda?


Shaklee adalah syarikat pertama yang mewujudkan suplemen protein berasaskan kacang soya. Sebenarnya pengasingan soya pertama yang pernah dihasilkan adalah dicipta oleh Dr. Forest C. Shaklee pada tahun 1970an. Selang beberapa tahun kemudian, beberapa ujian klinikal telah membuktikan apa yang ditemui oleh Dr. Shaklee sebelumnya iaitu protein soya merupakan sebuah blok binaan utama bagi membina kesihatan jangka panjang.


SHAKLEE ENERGIZING PROTEIN (ESP)

Ia adalah makanan utama dalam program Shaklee. Amat penting dalam diet harian kita. Ia merupakan minuman berkhasiat, sumber protein lengkap secara biologi yang bermutu tinggi yang dihasilkan dari kacang soya. Ia memberi tenaga yang berpanjangan dan membaikpulih sel-sel dan tisu yang rosak. 

Soya protein ini mengandungi 14 gram protein soya semulajadi yang baik pada setiap hidangan. Diproses dengan air (bukan bahan kimia) bagi mengekalkan sumber semulajadi isoflavones seperti genistein dan daidzein. 

Soya protein ini tidak mengandungi kolesterol dan laktosa. Ia mengandungi semua asid-asid amino yang diperlukan oleh tubuh badan bagi mengekalkan tisu-tisu yang sihat, dapat hasilkan oleh oleh tubuh dengn sendirinya. 

Produk protein soya ini adalah sumber kalsium dan zat besi yang baik. Selain itu, ia tidak mengandungi perisa tiruan, pemanis, pewarna dan bahan pengawet. 

Protein ESP adalah NON-GMO!

Shaklee hanya menggunakan protein soya yang tidak diubahsuai genetiknya, iaitu non-gmo (non-genetically modified organism), di mana ia disahkan melalui Identiti Preservation Program. Program ini memastikan soya yang yang digunakan oleh Shaklee adalah dipantau dengan ketat dan dikawal sejak mula ditanam, dituai hinggalah diproses. 




Best kan ESP? Bukan calang-calang protein tau. Soya yang digunakan tu pula dipantau semasa ditanam sampai proses. Maknanya bukan sebarangan soya la yang digunakan. Sebab itu ia memang berkesan untuk semua golongan sebab identity soya tu sendiri memang dah terjaga dan terpelihara. 

Anda kalau berminat nak rasakan kehebatan protein ESP ni, bolehlah hubungi saya saja. Lambakan protein di pasaran sekarang ni sangat banyak. Buatlah pilihan yang bijak berdasarkan kriteria protein soya yang selamat. 

Siapa yang hubungi saya, harga istimewa menanti anda..Boleh juga jemput singgah di FB page saya Nutri Hijau Shoppe untuk dapatkan lagi tips kesihatan dan juga info-info terbaru. 

Hubungi

Call/sms/whatsapp : 012-3860720 (Ku)
FB : Nutri Hijau Shoppe
Email : khshaklee@gmail.com

Comments

Popular Posts