Langkah cegah osteoporosis

Ramai yang sedar bahawa osteoporosis sememangnya memberi kesan buruk kepada wanita. Tetapi masih ramai lagi yang tidak mengambil langkah berjaga-jaga dan seperti acuh tidak acuh dengan kes osteoporosis ini kerana kesannya belum lagi nampak di usia muda kan? Betul tak? Orang kita acam biasalah..selagi tak nampak dan tak kena, memang kita takkan ambil langkah pencegahan.Bab osteoporosis ni kesannya hanya akan muncul apabila usia sudah lanjut. 





So apa nak buat sebagai langkah berjaga-jaga atau langkah pencegahan dari mendapat osteoporosis nanti?

1) AMALKAN KALSIUM

Ini untuk mempertahankan kepadatan tulang. So please make sure keperluan kalsium memang mencukupi untuk anda. Yaa..anda kaum wanita. Lelaki tak kisah sangatlah kan. Anda boleh minum 4 gelas susu setiap hari (ketika hamil ataupun tidak) untuk membantu memadatkan tulang. Tapi kita masih perlu lagi ambil kalsium jenis lain setiap hari sebab dos harian yang disyorkan untuk usia produktif adalah 1000mg sehari. So dari mana nak dapatkan lagi kalsium tu? Anda boleh dapatkan dari makanan harian yang kaya dengan kalsium seperti produk tenusu, susu soya, ikan salmon bersama tulang, brokoli, tempe, tauhu, kacang, ikan bilis dan lain-lain. 


2) SINAR MATAHARI

Sinar matahari terutamanya UVB membantu badan kita menghasilkan vitamin D. Untuk apa pulak vitamin D ni? Vitamin D ni membantu untuk penyerapan kalsium yang lebih baik. So waktu pepagi tu, memang elok sangat kita dedahkan diri kita dengan cahaya matahari. Sebelum jam 9 pagi. Sememangnya cahaya matahari waktu ni memang bagus untuk sebab ia supply vitamin D. So kalau cahaya masa tengah hari rembang tu memang dah tak valid lagilah..hehe..Silalah bangun awal pagi untuk dapatkan vitamin D ok..


3) SENAMAN BEBAN

Rajin bersenam. Bersenam yang banyak gunakan alat beban macam dumbel atau yang lebih kurang dengannya. Takpun guna berat badan sendiri sebagai beban. Contoh macam aktiviti berjalan dan naik tangga. Bila bersenam cara ni 3 kali seminggu, anda boleh hindarkan diri anda dari osteoporosis.


4) GAYA HIDUP SIHAT

Memang semua orang tahu kan nak sihat memang kena amalkan gaya hidup sihat. So, merokok dan alkohol memang kena letak jauh-jauh dari hidup anda. Sebabnya habit ni memang meningkatkan lagi risiko osteoporosis. Sama juga dengan minuman berkafein dan berkarbonat. Amalkan secara berhemah ok..

5) ELAK UBAT TERTENTU

Jauhkan diri anda dari ubat yang tergolong dalam kortikosteroid. Sebab ia mengganggu proses penyerapan kalsium dalam badan. So sia-sia sajalah anda ambil suplemen kalsium banyak-banyak but at the end, tertanya-tanya kenapalah aku asyik sakit pinggang sakit badan. Rupa-rupanya baru sedar ada amik ubat anti kejang. So kena ada pantauan dari doktor juga if nak ambil ubat seperti ini. 


6)  SUPLEMEN


Even kita makan banyak makanan yang bersumberkan kalsium, tapi tak semestinya kita akan dapat kalsium yang mencukupi. Betul tak? Kalau kita masak je sebagai contoh ikan bilis, mungkin ada sebahagian kalsium yang rosak. Nak dapatkan 1000mg sehari, 500mg pun belum tentu kan.So memang digalakkan sangat2 untuk kita ambil suplemen kalsium. Kita kena cari kalsium yang betul-betul berkualiti. Boleh check kandungan setiap tablet bersamaan banyak mana kalsiumnya. Kalau saya, senang cakap saya memang akan rekemen Kalsium Shaklee (Ostematrix). 4 tablet memang cukup untuk anda dapatkan 1000mg sehari. Lengkap! Serius. Mudah saja. Makan sebelum tidur. Esoknya bangun pagi memang rasa segar. Sebab apa saya rekemen Ostematrix? Sebab saya dah pun rasa kesannya selepas saya makan. Daripada sakit pinggang yang teruk, hilang semuanya selepas beberapa minggu makan kalsium ni. Ostematrix ni memang suplemen kalsium yang sangat berkualiti dan sangat berkesan sebab ia dahpun ada Vitamin D dan Magnesium. Mineral ni lagi memudahkan penyerapan kalsium dalam badan nanti. Tak semua suplemen kalsium yang di jual mengandungi vitamin D dan Magnesium. Ada yang hanya mengandungi Kalsium semata-mata. So, penting tau untuk kita ambil kalsium yang mencukupi sebelum tercapainya tempoh kepadatan tulang maksima iaitu sekitar umur 30 tahun. 


7) PEMERIKSAAN TULANG

Anda boleh lakukan pemeriksaan tulang secara teratur. Boleh lakukan setiap 6 bulan sekurang-kurangnya. Untuk lakukan pemeriksaan ni, anda bolehlah pergi ke hospital yang menawarkan khidmat pemeriksaan bone mass density (BMD).






So, kalau anda terasa macam nak cuba suplemen kalsium Ostematrix ni, boleh hubungi saya saja. Saya sedia     membantu anda seadanya dengan berkongsi kebaikan suplemen ini dengan anda.

INGAT!

MENCEGAH ITU LEBIH BAIK DARI MERAWAT! 

Jimatkan kos merawat anda dengan mencegahnya dahulu..

Hubungi 

Call/sms/whatsapp : 012-3860720 (Pn.Ku)
FB : Nutri Hijau Shoppe
Email : khshaklee@gmail.com 

Comments

Popular Posts