GLA Complex untuk kulit berseri

Gamma linolenic acid (GLA) adalah sejenis asid lemak tak tepu omega-6 yang biasanya terhasil di dalam tubuh kita dengan adanya linolenik asid (LA). LA ini adalah sejenis asid lemak perlu yang dijumpai tidak boleh dihasilkan oleh badan tetapi banyak terdapat di dalam minyak sayuran. Dalam erti kata lain, untuk menghasilkan GLA ini, badan kita memerlukan LA untuk menukarkannya kepada GLA yang diperlukan oleh badan. 

Memandangkan LA ini sangat sukar dan sedikit untuk kita dapatkan melalui diet kita seharian, jadi penghasilan GLA juga akan berkurang yang akan menyebabkan badan kita mengalami masalah skin disorder. 

Penukaran LA kepada GLA bertindak dengan bantuan enzim Delta-6-Desaturase (D6D). Tanpa D6D juga, badan akan kekurangan GLA walaupun kita mendapat bekalan LA yang banyak daripada pemakanan kita. Beginilah caranya kita mendapat GLA untuk tubuh kita. 

Kemudian GLA akan ditukar kepada prostaglandin di mana ia membantu dalam memberikan kulit yang sihat. Prostaglandin telah menunjukkan ciri-ciri sebagai anti-inflammatory pada kulit dan juga berkesan dalam    melindungi kulit dari kerosakan. 

Enzim D6D biasanya dikatakan enzim 'malas' kerana ia boleh dikatakan lambat bertindak dalam menukar LA kepada GLA. Sebab itu bagi mereka yang mengalami masalah kulit seperti ekzema, atopik dermatitis dan psoriasis akan mempunyai kandungan LA yang tinggi tetapi kurang gamma-linolenic acid. Ini membuktikan bahawa aktiviti enzim D6D telah berkurang. Kesan daripada ini akan menyebabkan penghasilan prostaglandin juga berkurang di mana ia bertanggungjawab untuk kulit kering dan kehilangan lembapan pada kulit. Di sinilah pentingnya peranan GLA ini dalam membentuk prostglandin yang turut bertanggungjawab untuk kulit yang cantik. 

Disebabkan proses untuk membentuk GLA mungkin akan rendah peratusannya disebabkan oleh kekurangan  atau kekangan untuk mendapatkan linolenik asid daripada diet anda, di sinilah suplemen GLA sangat membantu. Sebab itu GLA Complex Shaklee sangat-sangat membantu bagi mereka yang mengalami masalah pada kulit seperti ekzema, alergi, kegatalan, kulit kering, dan lain-lain. 



GLA Complex Shaklee ini sememangnya tinggi dengan kandungan gamma-linolenik asid kerana ia diekstrak dari borage oil, iaitu sumber GLA yang mengandungi GLA paling tinggi berbanding dengan Evening Primrose Oil dan juga blackcurrant. Kandungan GLA pada borage adalah 17%-25% lebih tinggi daripada kedua-dua sumber tadi. 

GLA Complex juga mengandungi tambahan Vitamin E dan juga minyak bunga matahari yang dijamin dapat meningkatkan lagi keberkesanan dan kestabilannya. Vitamin E pula sangat tinggi nilai antioksidannya yang dapat bertindak dalam melindungi tubuh dari radikal bebas. 

Sangat hebat GLA Complex ini kerana mempunyai gabungan yang mantap bagi memberikan kesan yang sangat baik terhadap pengguna. Antara kesan yang boleh dilihat apabila seseorang mengamalkan GLA Complex ini adalah kulit semakin lembap. Jika anda sememangnya seorang yang mempunyai kulit kering, GLA Complex Shaklee adalah terbaik untuk anda. 

Untuk anda yang berminat, bolehlah hubungi saya untuk mendapatkannya dengan segera. Penghantaran segera terus ke rumah anda

Call/sms/whatsap : 012-3860720 (Pn Ku)
FB : Nutri Hijau Shoppe


Comments

Popular Posts