Omega-3 penting untuk pelbagai peringkat usia

Omega-3 memang selalu jadi sebutan. Dalam kebanyakan produk yang ada kat pasaran atau yg diiklan di TV, kesemuanya mengandungi Omega-3.

Jadi adakah anda tahu apa itu Omega-3?

Apakah kepentingan Omega-3 kepada kita semua?

Jom saya cerita sikit tentang Omega-3 ni.

Omega-3 ini adalah sejenis asid lemak penting yang diperlukan supaya badan kita dapat menjalankan tugas dengan sempurna. Salah satu faedah atau kebaikan omega-3 ini adalah sebagai anti-inflamatory. Kita boleh lihat dalam kebanyakan penyakit seperti penyakit jantung dan artritis, yang mana ianya adalah saling berkait dengan inflamattory process. Jadi Omega-3 ini boleh menurunkan tahap keradangan dan seterusnya ini mungkin dapat mencegah sebarang penyakit kronik.

Bagaimana ia dikatakan penting untuk kesihatan kanak-kanak?

OMEGA-3 UNTUK BAYI

- Perkembangan kognitif 
Kajian menunjukkan yang pemakanan bayi yg mengandungi asid lemak DHA omega-3 akan memberikan perkembangan dalam koordinasi tangan-mata, tumpuan, social skills dan juga IQ test. Kajian menunjukkan bahawa bayi yang lahir di mana ibunya telah mengamalkan suplemen omega-3 semasa hamil dan juga semasa menyusukan anak akan memberikan keputusan ujian kognitif yg lebih tinggi berbanding dengan ibu yang tidak mengambil suplemen DHA dan EPA.

- Asthma
Kajian pada tahun 2008 menunjukkan bahawa kanak-kanak kepada ibu yang mengambil minyak ikan ini semasa hamil kurang mengalami masalah asthma yang kronik.

-Tumbesaran
Ada bukti yang menunjukkan bahawa pengambilan omega-3 dalam pemakanan dapat membantu tumbesaran dan juga perkembangan otak bayi yang pra-matang.


Kebanyakan susu formula bayi sekarang ini adalah mengandungi DHA. Susu ibu juga turut dibekalkan secara semulajadi dengan DHA.


OMEGA-3 UNTUK KANAK-KANAK & REMAJA


- ADHD

Kanak-kanak ADHD kebiasaannya mempunyai kandungan omega-3 dalam badan yang lebih rendah dari normal. Kajian mendapati bahawa suplemen minyak ikan ini mampu mengurangkan masalah ini dengan mengurangkan hiperaktif dan juga meningkatkan daya tumpuan kanak-kanak ini.

- Depresi
Minyak ikan ini mampu merawat depresi di kalangan dewasa. Small study tahun 2006 telah dijalankan di kalangan mereka yang berumur 6-12 tahun yang mengalami depresi. Hasilnya, mereka yang mengambil omega-3 dapat mengurangkan simptom masalah mereka.

-Diabetes
Kajian secara kecil telah mendapati mereka yang mempunyai risiko peningkatan diabetes ke Type 2 diabetes yang mengambil pemakanan dengan tinggi omega-3 akan turut mengurangkan risiko diabetes ini secara langsung.

Nahhh..antara kebaikan omega-3 untuk mereka yang masih bayi dan kanak-kanak. Memang banyak sungguh kebaikan omega ini rupayanya.Bukan hanya tertumpu untuk kanak-kanak sahaja, malah untuk dewasa dan warga emas pun ada kebaikannya. Saya akan bincangkan lagi kebaikan omega-3 ni untuk golongan warga emas nanti.

Kalau nak dapatkan suplemen omega-3 yang terbaik lagi semulajadi, jom dapatkan dulu dari Omega Guard ini. Antara keunikannya adalah ianya diekstrak dari ikan laut sejuk (sardin, mackerel, herring, anchovies) di perairan negara Jepun.Ia bukan dari hati minyak ikan. Malah Omega Guard Shaklee ini adalah 3x lebih tumpat dari hati minyak ikan.

sumber www.webmd.com



Terbaik kan?

Nak order, sila hubungi saya for best price dan best consultation!

Call/sms/whatsapp : 012-3860720 (Pn.Ku)
FB : Nutri Hijau Shoppe
Email : khshaklee@gmail.com













Comments

Popular Posts