ESP :Soy Protein Isolated

Di pasaran sekarang ni ada banyak sangat produk soya yang dijual selain dari air soya, tauhu, tempe dan lain-lain lagi. Ada soya yang terdapat dalam bentuk tepung seperti protein soya (soy protein). Soy protein pula ada banyak kategori seperti soy protein concentrate, textured soy protein dan soy protein isolated.

Apa yang membezakan ketiga-tiga soy ini?

Soy protein concentrate adalah protein soya yang diasingkan dari bahan larut air dan lemak dari serbuk kacang soya. Kandungan protein dalam soy protein concentrate ini adalah dalam 65% dan ia masih ada rasa soya kerana karbohidrat yang ada di dalamnya masih ada. 

Bagi soy protein isolate pulak adalah soy protein concentrate yang diasingkan karbohidrat daripadanya. Ini menjadikan ianya adalah soy protein yang paling pure atau tulen beserta kandungan protein lebih kurang 90%.

Soy protein textured pulak adalah tepung protein soya yang melalui proses extrusion yang mana menjadikan teksturnya lebih padat dan kasar. 

Kesemua soy ini yang melalui proses yang berbeza-beza turut memberikan perbezaan juga dari segi kesan langsung atau kesan sampingan.

Untuk soy protein isolated sahaja, ia turut melalui proses yang berbeza-beza di mana perbezaan ini juga akan turut mempengaruhi kadar kandungan phytonutrient dalam soya tersebut sekaligus khasiatnya juga mungkin berbeza.

Antara proses-proses yang akan mengurangkan khasiat dan memberikan kesan buruk terhadap soy protein isolated adalah :

1) Diproses dengan suhu tinggi
2) Pengasingan atau ianya dicuci dengan menggunakan alkohol
3) Penggunaan bahan kimia

So, dengan penerangan ini anda bolehlah membuat keputusan untuk memilih soya yang terbaik untuk anda dan keluarga anda. Pastikan ianya adalah soya yang 'pure' okeh dan selamat okeh..

Untuk soya terbaik pilihan saya, semestinya ianya adalah ENERGIZING SOY PROTEIN ini. Ianya adalah soy protein isolated yang melalui proses-proses yang memenuhi kriteria dan selamat untuk anda!



Harga retail ESP adalah RM150. Kalau nak harga lagi murah, boleh ajee.. Anda hubungi saya dulu ok..

Call/sms/whatsapp : 012-3860720 (Pn.Ku)
FB fanpage : Nutri Hijau Shoppe
Email : khshaklee@gmail.com

Comments

Popular Posts