Cara menurunkan tekanan darah tinggi

Tekanan darah tinggi???

Orang kata jangan asyik marah atau stress saja..nanti darah tinggi pulak..

Sejauh manakah kebenaran kata-kata ini..Takkan darah tinggi ini hanya disebabkan oleh emosi yang tidak terkawal ini?Kalau di Amerika Syarikat, lebih 74 juta orang dewasa mengalami tekanan darah tinggi ini dan hampir kesemua mereka tidak sedar bahawa mereka menghidap tekanan darah tinggi.

Buat pengetahuan anda semua, tekanan darah tinggi ini akan menyerang secara senyap. Jika anda jarang atau tidak pernah membuat pemeriksaan kesihatan yang lebih detail, anda memang takkan tahu bahawa anda mengalami tekanan darah tinggi. Ia tidak mempunyai simptom.

Tekanan darah tinggi ini juga berisiko untuk membawa kepada masalah buah pinggang gagal berfungsi, serangan strok secara tiba-tiba atau mungkin juga boleh menyebabkan serangan jantung. Ini adalah salah satu implikasi yang anda bakal hadapi jika anda tidak mengawal tekanan darah anda. Ia bukan sahaja dipengaruhi oleh stress atau tekanan, tetapi turut juga dipengaruhi oleh pemakanan atau diet yang tidak seimbang. 

Kajian daripada Institute for Integrative Nutrition di Amerika Syarikat menyatakan mereka yang menghidap tekanan darah tinggi ini biasanya masih berpeluang untuk sihat semula jika mereka mengamalkan pemakanan yang sihat bersesuaian dengan keadaan mereka yang mempunyai darah tinggi. 







Antara makanan yang membantu menurunkan tekanan darah tinggi anda adalah :

1) PISANG
Ianya boleh dinikmati secara terus, smootiee ataupun bersama bijirin.


2) BAWANG PUTIH
Selain berfungsi sebagai antibakteria, ia juga berkesan untuk menurunkan tekanan darah dengan cepat. Khasiat yang terdapat di dalam bawang putih mampu melancarkan kembali arteri yang tersumbat.


3) LEMAK SIHAT
Anda mungkin boleh menggunakan minyak zaitun atau minyak jagung bagi menggantikan marjerin atau mentega. Lemak jenis ini adalah sumber lemak yang sihat yang baik untuk jantung.


4) ASID LEMAK OMEGA 3
Hanya dengan mendapatkannya melalui ikan salmon sekurang-kurangnya 2-3 kali seminggu. Jika tidak mampu mendapatkan ikan ini, anda mungkin boleh mencuba suplemen OMEGA GUARD SHAKLEE yang mengandungi omega-3 yang tinggi. Ianya adalah sumber omega-3 yang terbaik untuk menurunkan tekanan darah anda.


5) VITAMIN C
Boleh mendapatkannya melalui oren, strawberi, cili merah, kiwi, brokoli serta kubis Brussels.


6) AIR
Air kosong mempunyai khasiat yang pelbagai untuk tubuh anda. Pengambilan air yang mencukupi untuk sehari mampu menyihatkan tubuh anda dalam pelbagai cara termasuk menurunkan tekanan darah. Ia sangat penting bagi membuang toksin di dalam badan. 


Mudah bukan untuk mendapatkan makanan-makanan di atas bagi anda yang menghidap tekanan darah tinggi. Jangan biarkan penyakit ini tidak terkawal hanya disebabkan anda kurang peka dengan penjagaan pemakanan anda sehari. Banyakkan mengambil suplemen jika anda tidak mampu untuk menelan kesemua di atas di dalam satu hari. 

Antara suplemen terbaik yang disyorkan untuk anda yang menghidap penyakit darah tinggi adalah :

GARLIC COMPLEX


OMEGA GUARD

SUSTAINED RELEASE VITA-C


Anda boleh dapatkan kesemua suplemen ini hanya dari saya. Dapatkan hanya yang ORI sahaja ok..Hanya dari saya..Hubungi saya dengan segera jika anda mempunyai kesedaran untuk memperbaiki tahap kesihatan anda kepada yang lebih baik.


Hubungi 

Call/sms/whatsap : 012-3860720 (Pn Ku)
FB : Nutri Hijau Shoppe








Comments

Popular Posts