Kerja banyak tapi asyik tak sempat siapkan?

Saya takda tips yang terbaik dalam pengurusan masa seharian saya. Tetapi sebolehnya saya berusaha dari hari ke hari untuk menguruskan masa dengan sebaiknya. Berusaha untuk memajukan diri. Masih berusaha untuk tidak membazir masa setiap hari dengan melakukan sesuatu yang berfaedah.

Post saya ni bukan menandakan saya seorang yang bagus. Terpulang pada setiap orang yang membaca. Jika anda membaca secara positif, maka positif la yang anda dapat. Jika anda memandang entry saya ni negatif, maka negatiflah yang anda akan dapat. Hehe




Bila ada anak kecil ni, memang pengurusan masa tu penting sangat. Setiap hari adalah sangat mencabar. Nak siapkan satu task dengan anak kecil ni perlukan kesabaran. Kena ada to-do-list. Kalau setakat dalam kepala kita je, dan kita konon-kononnya ingat apa yang kita nak lakukan hari ini, percayalah memang segala task kita tu tak accomplished sepenuhnya. Kalau ada 10 task, maybe 6 dari 10 yang kita sempat accomplished. Kalau anak dah besar pun, tetap perlu ada juga pengurusan masa.

Bila ada anak kecil yang perlu diurus, dan ditambah lagi dalam masa yg sama perlu urus rumah (masak, kemas, 2-3x ulangalik sekolah, mandikan anak no2-3, bagi makan anak, layan anak) pastu nak run lagi biz online, memang rasa nak pengsan kalau tiada jadual yang mana yang perlu didahulukan. Nampak macam senang buat bisnes online kan? Tapi kalau buat ikut suka dan takda arah tuju, memang hancur. Apa pun tak boleh ye.

Yang penting time anak kita tidur, kita pun jangan sibuk tumpang sekaki yer. Bukan tak boleh tidur atau rehat. Rehat tu boleh. Cumanya maksud saya di sini, kalau nak berjaya, kenalah pandai ambil atau senang saya cakap curi peluang yang terbentang. Kalau hari-hari kita selalu merungut kita tak sempat lakuka  kerja itu kerja ini disebabkan anak asyik nam berkepit saja, makanya kita perlulah pandai curi masa kita yang terhad tu. Ingat tau. Tidur itu satu nikmat. Tapi bila tidur berlebih-lebihan melampaui segalanya, di situpun kita dah rugi banyak benda. Terpulang pada setiap individu. Bagi saya waktu anak tidur adalah waktu paling sesuai untuk kita lakukan banyak perkara jika kita fokus.

Tidur yg sebenar-benarnya tidur adalah tidur malam. Even work-at-home-mom, takda istilah tidur siang. Kecuali terlelap semasa menyusukan anak. Kita ada 2 pilihan

Bila duduk di rumah ni, semestinya orang luar hanya nampak kita ni banyak masa. Orang cakap kerja dari rumah senang.

Boleh tangguh-tangguh buat kerja

Boleh lengah-lengahkan kerja kita.

Ya. Memang boleh tangguh semua tu. Kalau itu yg kita mahukan. Tapi tahu kan sikap suka menangguhkan kerja tu habit yang tak elok.

Even biz online orang nampak mcm tak terkejar-kejarsbb takda deadline, tp selagi kita berpegang dgn cara macam tu, selagi tu la kita takkan dapat hasil

Mungkin itu pemikiran orang yg taknak berjaya. Yang nak buat kerja 'halai balai'.

Walaupun kerja part time, tapi kalau usaha pun setakat part time juga, alamatnya hasil pun part time juga.

Sebab tu kena ada To-do-List

Kalau dah tak sempat nak setelkan to-do-list tu, gantikan balik secepat mungkin

Tapi cara saya setiap hari, saya akan utamakan anak dulu apa-apa pun. Setelkan hal yang melibatkan anak-anak dulu. Time anak merengek menangis, saya tinggalkan kerja dulu. Layan anak dulu sampai habis. Tinggalkan pinggan dalam sinki. Tinggalkan kerja depan laptop. Save draft dulu entry yang tak siap tu. Dah setel anak, baru buat biz.

Sebab masa kita dengan kerja ni memang takkan habis sampai bila-bila

Tapi masa kita dengan anak-anak, akan habis begitu saja. Dan ia takkan kembali lagi.

Saya sentiasa mencuba untuk mengutamakan anak-anak walau sibuk banyak kerja macam mana sekali pun. Insyaallah Allah akan gantikan masa yg hilang hanya kerana kita layan anak. Ini yg saya pernah rasa.

Semua kita dikurniakan masa sama 24 jam sehari. Kalau orang lain boleh buat banyak benda dlm satu hari, kenapa saya tak boleh.

Pengurusan masa tu penting sangat utk orang yg sentiasa rasa tak ada masa.

Jaga solat di awal waktu. Ada keberkatannya even kita banyak kerja nak buat. Masih berusaha utk istiqomah. Nak buat benda baik ni memang sentiasa je ada halangan kan

Adiosss

Comments

Popular Posts