Perlukah demam dihentikan?


Demam tidak perlu dihentikan dengan ubat jika ianya baru bermula..Demam merupakan tanda bahawa sistem pertahanan tubuh badan kita tengah bekerja dengan baik.

Penting sangat bagi kita menjaga sistem imun kita. Jika sistem imun kita sihat, maka imuniti badan kita pun turut menjadi kuat dan tinggi. Jika penyakit datang, tubuh badan kita kuat untuk menentang dan melawan.





Bercakap mengenai imuniti tinggi ni, bukan bermakna kita tidak akan mendapat sebarang penyakit langsung. Sama juga kesnya jika kita telah melengkapkan suntikan imunisasi anak-anak yang sepatutnya diambil semasa bayi. Bukan bermakna jika wabak penyakit datang, kita tidak akan dijangkiti penyakit. Tetapi sekurang-kurangnya kita 'kurang berisiko' untuk dijangkiti dan jika sistem imun kuat, badan kita akan ada "askar" untuk menentang "puak jahat" ini.

Sebab itu penting untuk kita berusaha meningkatkan sistem pertahanan badan kita dahulu. Latih sistem pertahanan badan kita untuk "berperang" terlebih dahulu. Jangan kita cepat mengalah dengan menghentikan demam yang datang dengan mengambil ubat-ubatan sekaligus ia akan membantutkan peluang sistem pertahanan badan kita untuk melakukan kerja mereka. Jangan risau. Tubuh badan kita mempunyai "askar" yang akan "berperang" menentang "musuh" . 

Kebanyakan mereka yang kerap mendapat penyakit berulang adalah disebabkan oleh sistem imun mereka lemah atau tidak kuat. Di sini perlunya kita tingkatkan sistem pertahanan badan kita.

Jika kita sakit, Insyaallah tidak makan masa penyembuhan yg terlalu lama. Bila sistem imun badan kita kuat, penyakit yang datang cepat sembuh dan tidak berlarutan berminggu-minggu. Begitu juga jika terdapat luka pada tangan atau kaki, masa penyembuhan juga singkat jika sistem imun badan kuat.

Nak tahu cara nak tingkatkan imuniti selain dari suntikan imunisasi?

Banyak sangat.

Sebagaimana yang saya lakukan, kami memang mengamalkan Vitamin C dan Omega-3 untuk seisi keluarga.

Alhamdulillah anak-anak saya jika mendapat sakit atau demam, memang tidak pernah berlarutan. Cepat sembuh tanpa sebarang ubat. Saya hanya biarkan sistem imun badan mereka sendiri bekerja.

Jika ada yang ingin mencuba Vitamin C dan Omega-3 seperti yang kami sendiri amalkan, jangan segan untuk dapatkan dari saya.

Sila hubungi saya untuk sebarang pertanyaan atau konsultasi percuma


Trusted SID
Ku Hasnah
📲 012.3860720

Comments

Popular Posts