Perlu ke makan vitamin jika sudah makan sayuran?

Sayur ni memang tak semua orang suka makan kan? Terutamanya orang Melayu zaman sekarang. Nak jumpa yang suka sangat meratah sayur macam makan nasi memang sesuatu yang agak sukar.

Biasalah kan. Selalunya benda baik ni jarang orang nak buat. Makanan kalau banyak khasiat, memang selalunya yang tak berapa nak sedap. Yang sedap itulah yang pahit dan tidak manis. Yang sedap dan manis itulah yang merosakkan badan kita kan.

Alhamdulillah juga. Saya merupakan salah seorang penggemar sayur. Letak je sayur depan saya, memang saya tak tolak. Semua jenis sayur saya boleh telan kecuali sayur yang sudah buruk. Sapa lalu makan sayur yang buruk dan layu.

Semasa saya masih kecil, saya dah tak ingat samada saya suka makan sayur atau tak. Tapi bila dah semakin besar dan berusia ni, mak saya cakap kalau di rumah tu, memang saya sajalah yang selalu makan dan menghabiskan sayur-sayuran yang ada di atas meja berbanding dengan adik beradik saya yang lain.

Paling saya suka adalah sawi dan lobak putih. Masa pantang bersalin, memang saya hantu betul dengan kedua jenis sayur ni. Kedua-dua sayuran ni memang banyak sangat khasiatnya dalam membantu memperbanyakkan susu ibu memandangkan saya sekarang ini masih lagi di dalam fasa menyusukan anak.

Walaupun sayuran yang saya makan ni dikatakan dapat membantu menjaga kesihatan kita dan mencegah dari penyakit, tapi saya tetap ambil suplemen atau makanan tambahan yang mempunyai pelbagai vitamin seperti di dalam sayuran. Contoh suplemen yang saya ambil adalah Multivitamin, B- complex dan Vitamin C. Walaupun sayuran hijau sangat tinggi antioksidannya, saya tetap mengambil Vitamin C tambahan untuk menjaga kesihatan saya.

Kenapa saya masih mengambil vitamin?

Tak cukupkah makan sayuran sahaja?

Bagi saya,  makanan tambahan ni sangat-sangat membantu dalam mengisi lopong-lopong atau kekosongan yang ada dalam badan kita. Makanan tambahan ini dapat menampung kekurangan vitamin yang ada.

Kadang-kala kita merasakan kita sudah dapat atau serap kesemua vitamin dari sayuran atau makanan yang kita ambil setiap hari. Kalau kita makan buah, kita rasa kesemua zat yang terdapat pada buah itu 100% diserap oleh tubuh badan kita.

Sedangkan vitamin ini hampir kesemuanya mudah hilang mengikut cara kita memasak makanan. Jika kita menggoreng sawi terlalu lama, hampir 50% vitamin yang terkandung akan musnah.

Itu baru satu aspek. Kita juga boleh lihat dari aspek cara penanaman sayuran yang sudah tentu kebanyakkannya mengunakan racun serangga untuk menghapuskan serangga.

Boleh bayangkan tak kalau dalam sehari kita hanya makan setakat seketul seketul atau sebatang sawi saja. Banyak tak vitamin yang tubuh anda dapat?

Sayuran ni bagi saya memang harus sangat diamalkan. Tapi untuk kesan yang lebih baik, lebih elok lagi jika kita dapat topup pemakanan kita dengan mengambil multivitamin.

Makan suplemen tetap makan. Tapi lebih elok lagi jika kita banyakkan makan sayur lebih dari menelan suplemen yang anda tu
 Jangan kita telan suplemen macam anda makan makanan asas kita.

Cerita bab suplemen ni, ada banyak sangat suplemen yang saya nak syorkan pada anda untuk sebagai makanan tambahan.

Paling best adalah MULTIVITAMIN VITALEA. Sebab ia adalah LENGKAP dengan pelbagai nutrisi. Baik untuk otak dan badan.

Boleah whatsap saya terus kalau berminat

KUHASNAH
012.3860720


Comments

Popular Posts