Jangan risau jika anda tak pandai jual

Pada awal pembabitan saya dengan biz Shekli ni, memang saya start from zero. Saya takda apa-apa knowledge langsung berkenaan shekli ni. Saya langsung tiada pengetahuan tentang produk. Asal usul Shaklee pun saya tak tahu. Nama pengasas Shaklee pun saya tak kenal dan tak tahu pun Shaklee ni datang dari mana.

Saya langsung tak pernah belajar tentang nutrisi. Masa sekolah menengah tu mungkin adalah kot belajar Sains ke apa tah yang pasal kekurangan gizi seimbang. Apa penyakit yang bakal kita dapat jika kekurangan vitamin sekian sekian. Apa kesannya juga jika vitamin berlebihan. Sekadar basic saja yang saya tahu. Pendek kata memang kalau tanya pasal penyakit kardiovaskular pun tak tahu. Radikal bebas pun tak tahu..haha. Masa awal-awal dulu, kalau hemoglobin (hb) rendah pun saya taktau apa yang kurang dalam badan.

Nak buat biz Shaklee ni memang kena ada rujukan. Bila nak consult customer mengenai produk dan segala yang berkaitan produk, memang kena rujuk buku-buku produk ini. Kadang-kadang ada certain part yang saya kurang tahu tu, memang saya rujuk pada mentor terus. Tak boleh nak memandai-mandai pulak jawab. Saya percaya mentor saya yang lebih berpengalaman luas dalam bidang biz Shaklee ni lagi berpengetahuan dalam setiap produk. 

Sebab kebanyakan dari mereka ini mempunyai sijil dan pengiktirafan tentang produk melalui test yang mereka ambil. Wow..biz Shaklee pun ada test tau. Bukan cikai-cikai punya dealer tau.

Ini hanya sebahagian saja rujukan yg saya kerap guna. Buku nutrisi ni memang wajib ada kalau saya ke mana-mana. Sebab tu kalau saya balik kampung atau travel ke mana-mana saja, saya selalu angkut sebahagian buku-buku penting ni. Sebab tu bila balik kampung barang kami banyak. Ni salah satu puncanya. haha. 

Ada lagi ni.. Nak mantapkan lagi diri untuk jadi SID berpengetahuan, saya join workshop yg Shaklee anjurkan. Saya join Health Seminar/Talk yg dijalankan di branch Shaklee kat Penang ni. Ada masa saya bawa anak, ada masa saya tinggalkan anak kat husband je. 

Tak cukup cedok ilmu dari situ, kami ada secret group juga. Kat Facebook dan Whatsap. So dari situlah saya cuba nak tambah ilmu. Takmaulah jadi tin kosong kan. Jual tu jual juga. Tapi tak best lah kalau orang tanya tapi kita taktau nak jawab. 

Dalam group secret kami ni, SID masing-masing tak lokek ilmu. Setiap hari ada je info baru. Saya paling suka beli Majalah RAPI. Sebab banyak sangat info kesihatan kat dalam tu. Masa muda-muda dulu paling suka majalah hiburan. Bila dah makin berusia ni, insaflah sikit. Cari sesuatu yang lebih memberi manfaat untuk diri sendiri..haha

Pendek kata, banyak cara kita boleh tambah ilmu. Asalkan kita nak saja. Takda masalah kalau tak tahu. Semua orang bermula dari zero. Yang penting, jadilah SID yang berilmu.


Ingin jana pendapatan seperti kami?

Hubungi saya
Ku Hasnah (ID 885238)
Whatsap 012.3860720

Comments

Popular Posts