Bagaimana mengubah kedudukan bayi songsang ke arah normal?

Perkara ini semestinya merupakan sesuatu yang sangat merisaukan bagi ibu-ibu kan?

Mengapa?

Mungkin ia agak merisaukan bagi ibu-ibu yang berkeinginan ingin melahirkan anak secara normal. Jika bayi masih lagi berkeadaan songsang, si ibu mungkin terpaksa memilih untuk Caesarian jika tarikh bersalin sudah hampir. 

Begitu juga saya yang tidak terlepas dari merasai situasi ini. Di awal kehamilan anak ke-2 dan ke-3, kedudukan bayi saya adalah songsang. Tetapi syukur apabila masuk 7 bulan kandungan, bayi saya sudah berubah kedudukan dengan sendirinya. 

Bagi anda yang mengalami situasi bayi berada dalam keadaan songsang ini dan ditambah pula dengan hanya tinggal beberapa minggu saja tarikh bersalin, ramai doktor yang mencadangkan agar ibu melakukan senaman ini untuk menggerakkan bayi ke arah kedudukan kepala ke bawah.








1) Baring gunakan bantal untuk menaikkan peha anda lebih kurang sekaki. Tolak badan ke kiri dan ke kanan selama 10 hingga 15 minit sekurang-kurangnya tiga kali sehari. Latihan ini bagis bila bayi anda sedang aktif atau perut anda masih kosong.


2) Gerakkan pelvis anda. Peluk lutut dan sengetkan badan anda ke kiri dan ke kanan. Kebali baring semula, posisi lurus  dan rehatkan pelvis . Ulang senget seperti tadi 30 hingga 40 kali, tiga kali setiap hari.


3) Guna muzik dan cahaya untuk menggalakkan bayi bergerak pada posisi normal. Rapatkan kaki dan tangan anda, tundukkan kepala menuju ke pelvis anda. Gunakan lampu sulu atau apa saja jenis cahaya halakan dari perut menuju ke bawah, ke sistem peranakan. Aktifkan bunyi yang sederhana dan pasangkan 'headphone' di perut anda. Bayi anda pasti berasa ada sesuati yang berlaku dan ingi tahu mengenai cahaya dan mula mengikut pergerakan cahaya.


4) Naikkan pelvis anda. Letakkan permukaan yang keras di atas tilam atau permaidani, kemudian baring di atasnya dengan pelvis anda berada di atas selama lapan hingga 10 minit sehari.


5) Baring kemudian letakkan tapak kaki anda ke dinding. Naikkan kaki anda sedikit demi sedikit di dinding sehingga peha berasa tegang. Jangan lupa untuk alaskan karpet, bantal atau tuala di belakang anda untuk mengekalkan ketinggian peha anda lebih dari bahu. Cuba latihan ini selama 10 minit, 3 kali sehari.


6) Cari bantuan profesional seperti akupuntur, keseimbangan pelvis dan sebagainya dari doktor atau bidan yang bertauliah, namun pastikan anda ambil tahu kesan sampingan yang ada. Berbincanglah dengan doktor anda tentang risiko dan kebaikan yang akan dihadapi dengan prosedur begini.





Comments

Popular Posts