Apa itu Kolagen?


Tahukah anda apa itu kolagen? Sekarang ni kebanyakan produk kecantikan semestinya yang berasaskan kolagen yang dikatakan dapat membantu menegangkan kulit dan juga sebagai awet muda. Jom kita ketahui serba sedikit berkaitan kolagen ini.

Apa itu kolagen?

Perkataan kolagen itu berasal dari bahasa Yunani yang bererti 'bersifat lekat atau menghasilkan pelekat'. 
Dari sudut saintifik pula, kolagen adalah salah satu protein yang menyusun tubuh manusia. Ia mempunyai lebih daripada 30% dari seluruh protein yang terdapat dalam tubuh. Ia adalah struktur organik yg membina tulang, gigi, sendi, otot dan kulit. Kolagen juga merupakan serat kolagen yang dikatakan memiliki daya tahan terhadap tekanan. Peranan kolagen penting dalam membantu pertumbuhan kulit untuk kelihatan muda, sihat, lembut dan sekata. 





Kolagen berfungsi sebagai penyokong kepada seluruh tubuh. Kolagen terdiri daripada serat-serat protein yang ada pada kulit, tulang rawan, tulang dan tisu-tisu. Roughly, 33% daripada protein dalam badan adalah protein kolagen dan 75% kulit terdiri daripada kolagen. Kolagen bersaiz molekul makro. 

Apakah fungsi kolagen?

1) Mengekalkan kelembapan kulit - 71% protein dalam sel-sel kulit terdiri dari kolagen dan ia berkait rapat dengan pertumbuhan, pemulihan dan nutrisi kulit. Kolagen mempertingkatkan penghasilan sel-sel bar, membantu memelihara keremajaan kulit 

2) Memulihkan masalah kulit - kolagen berkesan untuk memulihkan masalah kulit seperti parut, pengecutan epithelium, kedutan dan garis-garis halus

3) Mencantikkan rambut - kandungan kolagen dlm lapisan korium merupakan bekalan nutrisi kepada epidermis serta rambut dan kuku. Kekurangan kolagen menyebabkan rambut kering dan bercabang, kuku yang mudah pecah.

4) Mencerahkan kulit dan mengurangkan pigmen- kolagen akan merapatkan sel-sel dan mempercepatkan pembentukan sel-sel baru. Secara tidak langsung, ia akan mencegah pengumpulan pigmen, membantu mencerahkan kulit dan mengurangkan pigmentasi.

5) Melambatkan proses penuaan kulit - kandungan kolagen dalam kulit semakin berkurangan seiring dengan peningkatan usia. Kolagen penting untuk memelihara kecantikan dan keceriaan kulit yang semakin meningkat usia.

6) Menguatkan tulang - penyatuan kolagen yg mencukupi penting untuk membentuk kerangka tulang yg kuat. Masalah osteoporosis dan kekejangan kaki berpunca daripada kehilangan kolagen yg membentuk 80% daripada jumlah kepadatan tulang. Hanya dengan pengambilan kolagen yg mencukupi dapat mengembalikan kepadatan tulang yang normal dan juga melambatkan osteoporosis. 

7) Menegangkan payudara - payudara terbentuk oleh jaringan-jaringan penyambung dan kumpulan lemak yg berperanan sebagai penyokong bagi pembentukan payudara. Kolagen bertindak dengan protein polisakarida untuk membentuk satu jaringan yg kuat dalam menyokong dan menegangkan payudara.

Banyak sungguh fungsi-fungsi kolagen ni kan? Dan betapa pentingnya kolagen ini buat kaum wanita terutamanya bagi mereka yang ingin kekal cantik, muda dan menawan. Tidak dinafikan lagi peranan kolagen ini dalam bidang kecantikan. Asasnya, penjagaan kecantikan haruslah bermula sejak dari usia muda lagi dan bukannya pada lewat usia. Itulah yang dinamakan awet muda!

Comments

Popular Posts